گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۲۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

مدلهای سالمندی:

از دیدگاه بیولوژیکی رشد به دو گروه مشخص بزرگ شدن و سالمندی تقسیم می­گردد. این مدل از طریق مشاهده ابداع گردیده است. اکثریت ارگانیسمها تا نقطه­ای از حیات خویش از لحاظ فیزیکی رشد و تحول می یابند به این مرحله از زندگی ارگانیسم رسش گفته می­شود در مرحله بعدی ارگانیسم با بالارفتن سن رفته رفته توانایی خویش را از دست می­دهد (عدم کارآیی) (اسچروتس و بیررین[1]، 1996). عدم کارآیی به از دست دادن توانایی عملکردی و تطابقی گفته می­شود. این نکته نیز باید قید شود که بیماریها نیز سبب کاهش کارآیی عملکردی و تطابقی می­شود به همین سبب است که بالارفتن سن همراه با بیماری، سبب کاهش بیشتر توانایی­ها می­گردد.

در مقابل مدل بیولوژیک، مدل طول مدت عمر[2] وجود دارد. براساس این مدل تغییرات (بزرگ شدن، رشد، سالمندی) آدمی همراه با رشد مفاهیم شناختی همیشه صورت می­گیرد و تا زمان مرگ مفاهیم لازم ظهور می­یابند که به این فرآیند رشد و تعالی گفته می­شود (بالتز و رییسی[3]، 1984).

براساس این مدل وضعیت عملکردی فرد ویژگی است که در طول عمر با تغییرات فردی همراه است. این مدل اصطلاح غیرعادی را بکار نمی­گیرد. براین اساس تحلیل رفتن توانایی بعد از رشد فیزیکی تا زمان مرگ ادامه می یابد. در این رسش تغییرات روانی نیز ادامه می­یابد.

مفاهیم مختلف تغییرات شناختی وابسته به سن از مقایسه این دو دیدگاه به وجود می­آید. براساس مدل بیولوژیک تغیرات فرد باید تشخیص داده شود و بر این اساس معالجه و درمان مناسب را دریافت نماید. بهترین مثال برای این مدل پیر چشمی است. با تشخیص صحیح پیر چشمی می­توانیم با عینک و جراحی عملکرد فرد را بهبود دهیم و بدین ترتیب سالمند به زندگی مستقل خود ادامه دهد. براساس دیدگاه وابسته به سن تغییرات شناختی وابسته به سن کمتر به عنوان بیماری در نظر گرفته می­شود و بیشتر به عنوان مرحله­ای از زندگی فرد در نظر گرفته می­شود. برای مثال بازنشستگی یک مثال عینی از این دیدگاه است. بازنشستگی به عنوان یک مرحله از زندگی در نظر گرفته می­شود و به آن بیماری گفته نمی­شود به همین خاطر توقعاتمان را از کار سالمندان کاهش می­دهیم و سالمند را به­خاطر تغییرات سن مورد معالجه قرار نمی­دهیم.

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp



[1] - Schroots & Birren, 1996

[2] - the life-span perspective

[3] - Baltes & Reese, 1984

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۰۳

امروزه برای ارزیابی و تشخیص افتراقی آسیب­ شناختی خفیف از سه راه استفاده می شود که عبارتند از تاریخچه­گیری و بررسی فیزیکی، ارزیابی­های نوروسایکولوژیکی و آزمون­های تشخیص عصبی. در تشخیص زمانی که یک نشانگر زیستی ایده­آل برای تشخیص وجود ندارد آزمون­های نوروسایکولوژیکی از اهمیت تشخیصی فراوانی برخوردار می­شود مخصوصاً زمانی­که آنرا برای مراحل اولیه شناخت بیماری استفاده می­نماییم. بنابراین در مورد بیماران مبتلا به آسیب­های­ شناختی­ خفیف استفاده از آزمون­های نوروسایکولوژیکی اهمیت فوق العاده­ای دارد (پترسون[1]، 2004).

 در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، پردازش زبان دارای نقص است. حیطه­هایی که زبان در آنها دچار نقص می­گردد عبارتند از روانی­کلامی، نامیدن(بایلس و کاسزیناک[2]،1987: بایلس،تومیدوا و تروست[3]،1992: بوولس، اوبلر و آلبرت[4]، 1987: فیشر، رورکر و بلیاوسکاس[5] 1999) مخصوصا در آیتم­های جاندار(فانگ و همکاران[6]، 2001: وات موگ و همکاران[7]، 2003) دانش معناشناختی (چرتکوف و باب[8]، 1990: هگز، سالمون، بوترس[9]،1992: مارتین و فدیو[10]، 1983) و پردازش در سطح مباحثه (کاراملی، مانسور و ویترینی[11]،1998).

فرض بر این است که نقایص زبانشناختی در بیماران مبتلا به آسیب­های شناختی خفیف موازی با آلزایمر است. بنابراین اکثر مطالعات به مطالعه آلزایمر و یا آسیب­های شناختی خفیف با دارا بودن مشکل حافظه پرداخته است و سایر اختلالات را نادیده گرفته است و یا از مطالعه حذف نموده است و به نظر مطالعه­ای که سایر موارد، مخصوصا موارد زبانی را مورد مطالعه قرار دهد خالی است(مارتین و فدیو،1983؛ چرتکوف و باب،1990؛ هگز، سالمون، بوترس،1992). امروزه ثابت شده است که یکی از زیر­گروه­های بیماران دارای آسیب­شناختی­خفیف ، بیمارانی هستند که دارای مشکل حافظه می­باشند. زیرگروه­های دیگری در آسیب­شناختی­خفیف وجود دارد که در آنها سایر تواناییهای شناختی به­ جز حافظه صدمه دیده است. نمودار 1-1 این تقسیم بندی را به وضوح نشان می­دهد.( پترسون[12]، 2004).



[1]-Peterson 2004

[2]Bayles,& Kaszniak,

[3]Bayles,Tomoeda, & Trosset

[4]Bowles, Obler,& Albert

[5]Fisher, Rourke,& Bieliauskas

[6]-Fung et,al

[7]Whatmough

[8]-Chertkow, & Bub

[9]-Hodges, Salmon,& Butters

[10]-Martin,& Fedio

[11]-Caramelli, Mansur, & Nitrini

[12]- Ronald C. Petersen

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۲۸

تعریف پایه­ای این مطالعه، تعریف DSM-V[1] می­باشد. براین اساس آسیب­شناختی­خفیف یعنی:

1- وجود افت خفیف در حیطه های شناختی (توجه پیچیده[2]، عملکرد اجرایی[3]، حافظه و یادگیری[4]، زبان[5]، مهارتهای درکی حرکتی [6]و شناخت اجتماعی[7]) که توسط خود فرد، درمانگر، آزمونهای نوروسایکولوژیکی و یا سایر ارزیابی­های کلینیکی گزارش می­شوند.

2- نقایص شناختی موجود، فعالیت­های روزمره فرد را تحت تاثیر قرار نمی­دهد.

3- آسیب­شناختی خفیف نباید بخاطر اختلالات زمینه­ای مانند دلیریوم باشد.

4- این نقایص شناختی با دیگر اختلالات روانپزشکی یا ذهنی مانند افسردگی­ماژور، آلزایمر، هانتینگنون قابل توصیف نیست (انجمن روانپزشکی آمریکا[8]، 2013).

امروزه برای ارزیابی و تشخیص افتراقی آسیب­شناختی خفیف از سه راه استفاده می شود که عبارتند از تاریخچه­گیری و بررسی فیزیکی، ارزیابی­های نوروسایکولوژیکی و آزمون­های تشخیص عصبی. در تشخیص زمانی که یک نشانگر زیستی ایده­آل برای تشخیص وجود ندارد آزمون­های نوروسایکولوژیکی از اهمیت تشخیصی فراوانی برخوردار می­شود مخصوصاً زمانی­که آنرا برای مراحل اولیه شناخت بیماری استفاده می­نماییم. بنابراین در مورد بیماران مبتلا به آسیب­های­شناختی­خفیف استفاده از آزمون­های نوروسایکولوژیکی اهمیت فوق العاده­ای دارد (پترسون[9]، 2004).



[1] - diagnostic and statistical manual of mental disorder fifth edition

[2]- complex attention

[3] -executive function

[4] - learning and memory

[5] -language

[6] -perceptual motor

[7] -Scio cognition

[8]- American Psychiatric Association

[9]-Peterson 2004

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۱۳

سالمندی

با افزایش امید به زندگی در جوامع انسانی، احتمال بروز و مشاهده برخی ناتوانی­ها مانند آسیب­های شناختی خفیف، دمانس و انواع دیگر بیماری­های پیشرونده عصبی افزایش یافته است. این افزایش، هزینه­های مالی، اجتماعی و عاطفی فراوانی را به خانواده­ها، و دیگر افراد مرتبط با این انسان­ها و دولت­ها تحمیل نموده است. براساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر نموده است متخصصان تخمین می­زنند که این بیماری­ها و مخصوصاً بیماری آلزایمر در سده بعدی شیوع بیشتری نسبت به ایدز، سرطان و همه بیماری­های قلبی عروقی خواهد داشت. به همین دلیل راههای سریع­تر، آسان­تر و غیر تهاجمی­تر برای شناسایی، غربالگری و درمان این بیماران از اهمیت فراوانی برخوردار است. (تیلر و فیلیپس، [1]2008).

بدلیل اینکه آسیب­شناختی­خفیف عملکرد مستقل فرد را تحت تاثیر قرار نمی­دهد، جزء دمانس تعریف نمی­شود. بیماران مبتلا به آسیب­شناختی­خفیف ممکن است تبدیل به دمانس شوند و یا نشوند. تخمین زده می شود که 10 تا 20 درصد افراد بالای 65 سال مبتلا به آسیب­شناختی­خفیف هستند. سالانه 12 درصد از بیماران مبتلا به آسیب­شناختی­خفیف به آلزایمر تبدیل می­شوند. علایم رایج آسیب­شناختی­خفیف فراموش کردن اتفاقات و مشکل در حفظ مکالمه است. این علایم ممکن است سال­ها بی­تغییر باقی بماند یا به آلزایمر تبدیل شود یا در موارد استثنایی بهبود یابد (تیلر و فیلیپس،2008).

آسیب­شناختی­خفیف یک مرحله گذرا بین پیری طبیعی و دمانس است. به­همین علت شناسایی هرچه سریعتر مبتلایان به آسیب­شناختی خفیف و نحوه تحول آنها به انواع اختلالات زیرگروه دمانسی، اهمیت فوق­العاده­ای می­یابد. یافته­ها در مورد آسیب­شناختی خفیف به دلیل تفاوت و اختلاف دیدگاه­ها بسیار پراکنده می باشد (پترسون[2]، 2004).

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp



[1] - Taler and Phillips (2008)

[2]- Peterson RC, 2004

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۵۸

رویکردهای مهم لکنت درمانی:

برای درمان لکنت دو شیوه ی عمده ی درمان وجود دارد. 1- شیوه ی کنترل علایم 2- تقویت روانی

شیوه های کنترل برای تقویت روانی و کنترل علایم:

تماس نرم:

یک تکنیک بسیار قدیمی است و برای تغییر یا کاهش فشار و یا تماس اندامهای گویایی به کار میرود. لکنتی ها به طور عادتی تمایل به افزایش و یا تخریب تمام الگوهای تولید یعنی شکل دهی، نیرو و مدت زمان را دارند و نتیجه ی آن به وجود آمدن الگوی عادتی تنش، کشیده گویی، گسیختگی و الگوی تولیدی مختل می باشد. هدف تماس نرم تغییر این سیکل دایمی خود ساخته از طریق کاهش تنش حرکتی گفتار و تغییر یا اصلاح مجموعه فعالیت های آماده سازی می باشد. در این تکنیک شکل گیری صحیح اندامهای گویایی مهمتر از کاهش تنش است. در این شیوه یکسری کلمه و 20 جمله انتخاب می کند و به دو گروه تقسیم می گردد. راحتها با واجهای سایشی و دیگر واجهای قابل کشنیدن شروع و مشکلها با واجهای انفجاری، انسدادی ها و چند سیلابی ها شروع می شوند.

شروع آسان:

تنش عضلات سبب ثابت شدن یا متوقف شدن لکنتی، تاخیر در شروع حرکات اندامهای تولیدی گفتار، سرعت نامناسب حرکات، وجود خطا در وسعت و مدت زمان و قدرت حرکات و اختلال در مجموعه فعالیت های آماده سازی برای اندامهای تولیدی می شود.

در این شیوه های درمانی در جهت کاهش تنش و ایجاد آرامش در هنگام شروع گفتار می باشد. این روش برای کنترل علایم کاربرد دارد. شروع آسان سبب کاهش تنش در مناطق عملکردی گفتار و یکپارچگی جنبه های عصبی- حرکتی و روان زبانشناختی تولید می شود.

روشهای دیگر درمان لکنت عبارتند از

1- گروه همخوان 2- تاخیر پس نورد شنیداری 3- رد گیری 4- تایم اوت به عنوان شیوه ی تنبیه در فرآیند یادگیری. 5- درمان تنفس و جریان هوا و...

شیوه های کنترل علامت:

1- کنسل کردن 2- رها کردن 3- حرکات پیش نیاز تولید.

مرحله ی آخر درمان انتقال و تثبیت است.

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۱۹