گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

نویسندگان

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

تواناییهای کودکان 30 ماهه یا 2 سال و 6 ماهه در حیطه شخصی اجتماعی

حیطه شخصی-اجتماعی

اگر پاسخ شما به بیش از 50 درصد موارد منفی بود حتما با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس حاصل فرمایید.

پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١-اگر هر کدام از حرکات زیر را انجام دهید،آیا حداقل یکی از آنها را تقلید خواهد کرد؟

الفدهانتان را باز کنید جگوش خود را بکشید

بپلک بزنید دصورت خود را نوازش کنید

 

٢-آیا خودش با قاشق غذا می خوردگرچه ممکن است مقداری از غذا را بریزد.

٣- آیا اسباب بازی هایی مانند گاری، کالسکه یا کامیون کوچک را هل می دهد و آنها را دور

وسایل مختلف می راند و اگر اسباب بازی اش را به گوشه ای برد که امکان دور زدن نبود ، آن

را از آنجا عقب - عقب بیرون می کشد ؟

 

٤- آیا پالتو ،ژاکت یا پیراهن خودش را بدون کمک می پوشد ؟

۵- پس از اینکه پاهای کودک را داخل پاچه های شلواری که تنگ نیست می کنید، آیا

شلوارش را کاملا بالا می کشد؟

۶- وقتی کودک به آینه نگاه می کند وکسی پرسید "توی آینه کیه؟" آیا در پاسخ می گوید

من" یا اسم خودش را بیان می کند؟

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۸ ، ۰۸:۵۵
jafar masumi

حل مسئله در کودکان 30 ماه

یکی از تواناییهایی که کودکان 30 ماهه به دست می آورند حل مسئله است.

اگر پاسخ شما به 50 درصد یا بیشتر سوالات منفی بود با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس بگیرید.

حیطه حل مسئله پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١- زمانی که کودک در آینه نگاه می کند، از او بپرسید"_ کو"؟اسم کودک را به

کار ببرید.آیا کودک به تصویر خودش در آینه اشاره می کند؟

 

٢-اگر کودک چیزی را بخواهد که دستش به آن نمی رسد،آیا برای رسیدن به آن صندلی،چهار پایه یا

جعبه ای را پیدا کرده، بر روی آن می ایستد؟

٣-در حالی که کودک می بیند چگونه چهار شیء مثل مکعب را در یک ردیف پشت سر هم قرار

می دهید،آیا این کار را تقلید کرده و حداقل دو مکعب را کنار یکدیگر قرار می دهد؟می توانید از قرقره

های نخ، جعبه های کوچک یا سایر اسباب بازی ها نیز استفاده کنید.

۴- زمانی که به تصویر زیر اشاره می کنید و از کودک می پرسید "این چیه؟" آیا کودک در پاسخ کلمه

ای را می گوید، که به معنی یک شخص باشد؟ پاسخ هایی مثل "آدم

برفی"،"پسر"،"مرد"،"دختر"،"بابا" صحیح هستند.لطفا پاسخ کودک را در اینجا بنویسید-

 - ---

٥- زمانی که می گویید"بگو هفت، سه"، آیا کودک همین دو عدد را با آن ترکیبی که گفته اید

تکرارمی کند؟نباید این اعداد را تکرار کنید.در صورت لزوم، دو عدد دیگر از اعداد را امتحان کنید و

بگویی،"هشت،دو" کودک باید فقط یک جفت اعداد را به طور صحیح تکرار کند تا پاسخ "بله"را برای

این سوال علامت بزنید.

 

٦-پس از اینکه کودک یک "تصویر"،حتی یک خط خطی ساده را رسم می کند، آیا به شما می گوید

که چه چیزی رسم کرده است؟ می توانید برای ترغیب کودک ، بگویید"برام بگو چی کشیدی" یا

بپرسید"این چیه؟"

 

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۸ ، ۰۸:۰۷
jafar masumi

تواناییهای حرکتی کودکان در 30 ماهگی

در زیر لیستی از تواناییهای کودکان در 30 ماهگی آمده است.

می توانید تواناییهای کودک 30 ماهه خود را با این لیست مقایسه نمایید.

اگر پاسخ شما به این سوالات در بیشتر از 50 درصد موارد منفی بود با متخصصان گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس حاصل فرمایید.

حیطه حرکات درشت پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١- آیا کودک نسبتا خوب می دود و می تواند بدون اینکه به چیزی برخورد کند یا بیفتد

دویدنش را متوقف سازد؟

 

٢- آیا کودک خودش به تنهایی حداقل از دو پله بالا یا پایین می رود ؟ چنین امری را

می توانید در جاهایی که دارای پلکان هستند،مثلا در پارک ،در منزل مشاهده

کنید.حتی اگر کودک دستش را به دیوار یا نرده می گیرد،پاسخ "بله" را علامت

بزنید.

 

٣- آیا کودک بدون اینکه به چیزی یا جایی تکیه دهد،می تواند با پرت کردن پایش به

سمت جلو، به توپ ضربه می زند؟

 

۴-آیا کودک جفت پا می پرد؟

 

۵-آیا کودک با گذاشتن یک پا روی هر پله ،از پلکان بالا می رود؟پای چپ روی یک پله

است و پای راست روی پله بعدی است. ممکن است که کودک دستش را به نرده

یا دیوار بگیرد.چنین امری را می توانید در جاهایی که دارای پلکان هستند،مثلا در

پارک یا در منزل مشاهده کنید.

 

٦-آیا کودک بدون اینکه به چیزی یا جایی تکیه دهد ، برای حدود ١ ثانیه روی یک پایش

می ایستد؟

 

حیطه حرکات ظریف پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١- آیا کودک در تلاش برای چرخاندن دستگیره در، کوک کردن اسباب بازی ها، چرخاندن در چیزی، یا

پیچاندن در شیشه مربا برای باز و بسته کردن آن، از حرکت چرخش دستش استفاده می کند؟

٢- پس از اینکه کودک می بیند که شما با مداد یا خودکار خطی از بالای کاغذ به طرف پایین رسم

می کنید،از او بخواهید ،خطی مثل خط شما رسم کند.کودک نبایدخط خودش را

روی خط شما بکشد.آیا او با کشیدن یک خط در جهت عمودی،از کار شما تقلید می

کند؟

 

٣-آیا کودک بند کفش را از میان یک مهره یا سوراخ بند کفش رد می کند؟

 

۴- پس از اینکه کودک می بیند که خطی را از یک طرف کاغذ به طرف دیگر آن رسم می کنید، از او

بخواهید خطی مثل خط شما رسم کند. کودک نباید خط خودش را روی خط شما

بکشد.آیا او با کشیدن یک خط در جهت افقی ، از کارشما تقلید می کند؟

۵-پس از اینکه کودک می بیند که یک دایره را رسم می کنید از او بخواهید تا دایره ای مثل دایره

شما بکشد. کودک نبایددایره خودش را روی دایره شما بکشد.آیا او با کشیدن یک دایره از شما تقلید

می کند؟

۶- آیا کودک صفحات کتاب را یکی - یکی ورق می زند؟

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۸ ، ۰۸:۰۴
jafar masumi

تواناییهای کودک 30 ماهه در برقراری ارتباط

کودکان در 30 ماهگی دارای تواناییهای ویژه ای در برقراری ارتباط هستند

آگاهی از آنها میتواند به ما کمک کند که در مورد تواناییهای کودک خود قضاوت نماییم.

اگر پاسخ شما به 50 یا بیش از 50 درصد سوالات منفی بود حتما با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز در مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس حاصل فرمایید.

حیطه برقراری ارتباط پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١-اگر به تصویر یک توپ گربه،لیوان،کلاه،غیره اشاره کنید و از کودک بپرسید، "این چیه؟" آیا حداقل

یک تصویر از آن تصاویر را به طور صحیح نام می برد؟

٢-اگر از هیچ گونه اشاره یا حرکتی در حین ارائه دستور استفاده نکنید، آیا کودک می تواند حداقل

سه مورد از دستورهای مشابه زیر را انجام دهد؟

الف"اسباب بازی را روی میز بگذار" ب"در را ببند"

ج"یک حوله برایم بیاور" د"لباست را پیدا کن"

ه "دستم را بگیر" و "کتابت را بردار"

 

٣- زمانی که از کودک می خواهید تا به بینی،چشم ها،مو،پاها،گوش ها و غیره اشاره کند، آیاحداقل

هفت عضو بدن را به طور صحیح نشان می دهد؟در انجام این کار او می تواند به اعضای بدن خودش

، شما یا یک عروسک اشاره کند.

 

۴- آیا کودک جملاتی که شامل سه یا چهار کلمه هستند بکار می برد، می گوید؟ لطفا یک نمونه از

این جملات را بنویسید :----------- -

۵- بدون اینکه از هر گونه اشاره یا حرکتی استفاد کنید، به کودک بگویید"کفش را روی میز بگذار"

و"کتاب را زیر صندلی بگذار" آیا کودک هر دو دستور را به طور صحیح انجام می دهد؟

۶- زمانی که کودک به تصاویر کتاب نگاه می کند آیا توضیح می دهد که در هر تصویر چه کاری انجام

می شود یا چه چیزی اتفاق می افتد؟برای مثال "هاپ هاپ می کنه"،"می دوه"،"می خوره"،"گریه

می کنه" شما می توانید بپرسید، این سگ یا بچه چکار می کنه؟

 

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۸ ، ۰۷:۵۳
jafar masumi