گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

کسی که در پیشگیری، ارزیابی، تشخیص، و درمان اختلالات گفتار، زبان، ارتباط اجتماعی،مهارتهای ارتباطی شناختی و بلع در کودکان و بزرگسالان فعالیت می نماید
متخصص گفتاردرمانی دکتر جعفر معصومی
دکترای گفتار درمانی از دانشگاه تهران
09143162621
09146590651
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
تلگرام: https://telegram.me/jafarmasum i
اینیستاگرام: goftardarmani_tabriz
توییتر: @masumislp
www.tabrizslp.blog.ir

بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

ابزارهای غربالگری اتیم 09146590651 و 09143162621

شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۰۴:۱۱ ب.ظ

2- 5 ابزارهای غربالگری اتیسم:
2-5-1 چک لیست رفتاری اتیسم :
   این چک لیست پنجاه و هفت آیتمه به عنوان یک وسیله ی غربالگری کاربرد دارد. همچنین برای تخمین شدت اختلال اتیسم در افراد مبتلا و تعقیب این ویژگی ها در طول زمان به کار می رود و به اندازه ی آزمون مصاحبه ی تشخیص افتراقی اتیسم نسخه تجدید نظر شده پایایی و روایی ندارد.
2-5-2 ابزار غربالگری اتیسم برای برنامه ریزی آموزش :
   این مقیاس برای کودکان هیجده ماهه و بالاتر برای ارزیابی پنج جنبه طراحی شده است. این پنج حیطه عبارتند از: الف_ جنبه ی حسی ب_ مفاهیم بدن پ_ زبان ج_ خودیاری اجتماعی د_درک. این ابزار برای بررسی و ارزیابی افراد دارای خصوصیات اتیسم به کار می رود.
2-5-3 چک لیست اتیسم برای کودکان نوپا :
   چک لیست کوتاه برای کودکان مبتلا به اتیسم شانزده تا سی ماهه می باشد، این چک لیست دارای دو جز می باشد. الف- لیست کوتاهی از سوالات برای برای مراقب ب- مشاهده ی وضعیت رفتاری کودک در بالین این ابزار برای غربالگری کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم مفید می باشد.
2-5-4 چک لیست تعدیل شده برای اتیسم در کودکان نوپا :
   دارای بیست و سه سوال می باشد که 9 مورد آن از چک لیست اتیسم برای نوزادان برداشت شده است. که حساسیت چک لیست قبلی را افزایش می دهد.
2-5-5 آزمون غربالگری اختلالات نافذ رشدی :
   یک وسیله ی غربالگری می باشد که در موقعیت های مختلف به کار می رود. مرحله یک برای موقعیت نگهداری، مرحله ی دو برای اختلالات رشدی، مرحله ی سه برای موقعیت کلینیکی این کودکان کاربرد دارد. این چک لیست برای بررسی جنبه های عمده ی اختلال عملکردی استفاده می شود و اختلال طیف اتیسم با گزارش والدین اختلال کودک شناسایی می گردد. این ابزار برای غربالگری و سنجش گزارش والدین طراحی شده است اما دارای توصیفات کلینیکی کامل از علایم اولیه ی اتیسم نیست ولی می تواند نشانه های گزارش شده توسط والدین برای تشخیص های بعدی کلینیکی را منعکس نماید.
2-5-6 نمایه ی(نمودار) تجدید نظر شده ی آموزش روانی :
   این آزمون رویکرد رشدی برای ارزیابی اختلالات طیف اتیسم دارد و دارای مجموعه ای از رفتار ها و مهارت ها برای شناسایی الگو های یادگیری می باشد. این آزمون برای کودکان شش ماهه تا هفت ساله طراحی گردیده است و اطلاعاتی را در حیطه های های توانایی تقلید، درک، حرکات ظریف، حرکات درشت، همانگی چشم و دست، عملکرد شناختی وجنبه ی شناختی کلامی دارد و درجه ناهنجاری در عواطف، بازی، علایق، پاسخهای حسی و زبان را به ما نشان می دهد.
2-5-7 نمایه ی آموزش روانی نوجوانان و بزرگسالان :
   این ابزار نیز برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده است و از اصولی مانند ابزار بالا پیروی می کند.


دکتر جعفر معصومی     

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس 09146590651 و 09143162621

  www.گفتاردرمانی.com    گفتاردرمانی آذربایجان               گفتاردرمانی تبریز         

تلگرام: گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز          اینیستاگرام: گفتاردرمانی تبریز در آذربایجان

توییتر: گفتاردرمانی تبریز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی