گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

چراتشویق غان و غون و صداسازیها مهم است.

کودکان قبل از فراگیری گفتار نیازمند هستند که صداهای مختلف راتجربه کنند. این کار کنترل آنها بر حرکات دهان و زبان را که در گفتار ضروری هستند، افزایش می‌دهد. بازی با اصوات یک شیوه‌ مهم برای کشف نحوة تولید صداهای مختلف است و یک مرحله مهم در یادگیری گفتار می‌باشد. صداسازیهای اولیه اغلب صداهای مصوت هستند مثل: این/ اون ........ همخوانها ( یا صداهای صامت مثل ب، ک، و ...... ) بعداً ظاهر می‌شوند و غان و غون آهنگین می‌شود. بابابا/ماما. اگر کودک مشکل شنوایی داشته باشد غان و غون قطع می‌شود زیرا چنین کودکی صداهایی را که خودش تولید می‌کند، نمی‌شنود. اگر کودک از سمعک استفاده کند، غان و غون ممکن است دوباره شروع شود ولی باید بصورت فعالانه تشویق شود.

چگونه می‌توان صداسازی را تشویق کرد؟

آواز خواندن، صحبت کردن و خندیدن کارهای لذت بخشی هستند که می‌توانند کودک را تشویق به تولید صدا کنند. کودک خود را روی زانوهایتان بگذارید بطوریکه صورتش رو به شما باشد. او را بالا، پائین بیاندازید. ترانه و آواز بخوانید و او را بر قصانید. هرگاه کودکتان صدایی درآورد سعی کنید یک پاسخ منطقی به او بدهید. مثلاً همان صدا را تکرار بکنید و یا آن صدا را بکشید و به یک کلمه تبدیل کنید. کودکان اغلب وقتی که هیجان زده و یا سرگرم هستند صدای بیشتری تولید می‌کنند. از این لحظات برای تشویق صداسازیها و غان و غون استفاده کنید. با تغییر زیر و بمی و بلندی و کوتاهی صدا، کودک را تشویق کنید تا صدای شما را تقلید کند. برای صداسازی به کودک خود زمان بدهید. قبل از تولید صدای جدید توسط کودک، می‌بایست صبر کنید. وقتی کودک صدایی تولید کرد با توجه و تشویق و دادن یک هدیه مثل یک عروسک صدا دار او را غافلگیر و ذوق زده ساخته و به او پاداش دهید. هر گاه صدای جدیدی از کودک خود شنیدید آنرا یادداشت کنید و تاریخ بزنید تا میزان و نحوة پیشرفت او را تحت نظر داشته باشید.

تشویق صداسازی و غان و غون

به هنگام بازی با حیوانات یا ماشین پلاستیکی صدای متناسب آنها را تولید کنید و کودک را نیز تشویق به تولید صدا بکنید. در این مرحله الزاماً نباید صداهایی که کودک تولید می‌کند مشابه کلمات باشد.

صداهای نمادین

صداهای متناسب با احساسات و شرایط ایجاد کنید و مثلاً:

«آه»: ـ نی‌نی بیچاره داره گریه‌ می‌کنه.

«وای»: ـ چه بچة خوشگلی

«آخ جون»: چه مشکلات خوشمزه‌ای

«به‌به»:‌ چه غذای خوشمزه‌ای

آلات موسیقی بادی

شما می‌توانید از شیپور، سوت، فلوت، ضبط صوت و یا هر چیز صدادار دیگری استفاده کنید. اگر کودک شما این صداها را بشنود احتمالاً مشتاق به امتحان کردن وسایل خواهد بود. کودکان خردسالتر ممکن است کنترل تنفسی خوبی نداشته باشند و قادر به تولید صدا نباشند اما با تکرار و تلاش بتدریج شروع به صداسازی می‌کنند.

ترومپت

از یک لوله مقوایی ( لوله دستمال توالت ) بجای یک ترمپیت خیالی استفاده کنید و با آن صدا درآورید.

اکو و میکروفون

استفاده از میکروفون و اکو (در بعضی ضبط صوتها موجود است) جذابیت زیادی برای کودک دارد. برخی برنامه های کامپیوتری هم میتواند برای ایجاد تغییرات صوتی مفید باشد.

 

عروسک دستی (پاپت)

استفاده از این وسیله می‌تواند یک روش مفید جهت تشویق کودک به صداسازی باشد. پاپت آواز بخواند. دست بزند. پاپت شما را ببوسد. پاپت برقصد. شما به پاپت چیزی بخورانید و او از شما تشکر کند. روی سر پاپت کلاه بگذارید. پاپت را قایم کرده و ناگهان دالی کنید. با یک صدای مشخص پاپت را خواباند و با صدای دیگری بیدارش کنید. (کودک را به ایجاد این دو صدا تشویق کنید.)

بازی لب و زبان

این بازیها حرکات لبها و زبان را تقویت می‌کند. تمرین روی تغیر شکل لبها و حرکات زبان عضلات گفتاری را قدرتمندتر می‌سازد. و این برای رشد صداسازیهای اولیه و غان و غون مهم است.

بازیهای لب

لبها را به نشانه بوسیدن غنچه کنید.

رژلب بزنید و بر روی کاغذ شکل بزنید.

لبخند بزنید و غنچه کنید (متناوب)

فلوت یا سوت را فوت کنید.

با گفتن «پ» شمع را خاموش کنید.

جلوی آینه بایستید و ( او/ ای ) را پشت هم بگوئید و بعد ( س/ ش ) را متناوباً بگوئید.

بازیهای زبان

جلوی آینه قرار بگیرید و کودکتان را به تقلید از حرکات زبان در جهات مختلف (بالا/ پایین/ چپ/ راست) تشویق کنید.

آب نبات چوبی، تمبر، کاغذ چسبان و پاکت نامه را لیس بزنید.

قاشق را داخل خوراکی چسبان مثل عسل فرو برید و بعد با لیس زدن آنرا پاک کنید.

ماده شیرینی مثل شکلات را به لب بالای کودک بزنید و تشویق کنید تا آن را لیس بزند. قصه آقای زبان را تعریف کنید.

 09143162621                       09146590651
دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
 www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی