گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

ارزیابی آپراکسی 09146590651 و 09143162621

سه شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۱۶ ب.ظ

ارزیابی آپراکسی:

- ارزیابی مهارت اندام های تولیدی درگفتار ارادی

- ارزیابی جنبه های روانی،گفتارآهنگین،ارزیابی دیگرمهارتهای ارتباطی شامل درک شنیداری مهارتهای زبان شفاهی و خواندن و نوشتن

- توصیف اهداف درمانی وپیش آگهی

- توصیف توانایی های مراجع ومهارت های سالم وبی عیب او

 

ارزیابی تولیدگفتاربرای تشخیص AOS:

دایل یک لیست متشکل از 15رفتارغیرگفتاری و گفتاری جهت تشخیص AOSرامطرح کردو5تا ازموارد زیربرای تشخیص کافی است.

1-خطاهای انتقال واجی

2-خطاهای واجی انتظاری یاپیش رو

3-جانشینی واکداری واجی

4-خطاهای واجی پس رو

5-جانشینی واجی

6-رفتارهای جستجووتقلای قابل شنیدن و دیدن

7-تلاش های بی هدف مختلف ومتعدد،کورمال کردن

8-خطاهای بسیاربی ثبات

 

9- واکه شوا در پایان هجادربین خوشه های همخوانی

10- نوای غیرطبیعی

11-آگاهی ازخطاهاوناتوانی درتصحیح آن ها

12-فاصله زیاد بین درک وبیان

ازبین این ویژگی ها فقط 3مورد آنها جزو ویژگی منحصربه فرد AOSمطرح می شوندو ازخطاهای گفتاری پارافازی واجی تمییز داده می شوند:

-اختلال در نوای گفتار

-واکه شوا

-اختلال درشروع گفتار

برای ارزیابی ابتدا پاسخ ها راثبت کرده وسپس نمره گذاری کنید،به تقلیدها،خوداصلاحی های فرد،تکرارهاودیگرشکل های اختلال در ناروانی ،خطاهای تولیدی،عکس العمل هایی باتغییرشکل صورت که آپراکسی را تایید می کندتوجه کنید .

برای برانگیختن تولید تقلیدوار:

 -ازمراجع بخواهید تا /a/ بگوید(ارائه الگوبه فردوتقلید توسط فرد)

-استخراج تولید تکراروارسیلاب ها( ka ka  ta ta  pa pa)

-استخراج تولید تکرار وارسیلاب های پیچیده/pa ta ka/

-تولیدات تقلیدی از کلمات انتخابی

-برانگیختن پاسخ های شمارشی از20-1وبرعکس ازا-20

-توصیف تصویر که حداقل 1دقیقه طول بکشد

-ارزیابی جملاتی که فرد تقلیدکرده است

-دقت به وجود هرنوع شیوعی درموردسندرم لهجه ی خارجی(FAS)

 

چون آپراکسی OralوAOS اغلب با هم اتفاق می افتند می توان از آزمون های دهانی صورتی که توسط روش های الرزیابی استانداردتوصیف شده اند استفاده کرد:

-ارزیابی توالی حرکات دهانی

 ازمراجع بخواهیید که با دقت به شما نگاه کرده و اعمال خواسته شده را تکرار کند:

-لمس مرکزلب فوقانی با نوک زبان ،پایین وبالا بردن فک،نشان دادن دندان ها،لیسیدن لب ها،جمع کردن لب ها (غنچه کردن لب ها)

-لمس مرکز لب تحتانی توسط نوک زبان،گاز گرفتن لب فوقانی

-بادکردن گونه ها،نشان دادن دندان ها،پایین وبالا بردن فک

 

 یک Tuskدیگر(hold force tusk dynamic ramp)است که شامل شیوه هایی هستند که در آنها ازبیماران خواسته می شودتاحدممکن سریع وبا دقت سطح نیروی خاصی را بوجودبیاورد.

مک نیل وهمکارانش نشان دادندکه بیماران دارای آپراکسی و دیزآرتری درتکالیف Static positionدرforceنابهنجاربودند.بیماران دچار آپراکسی گفتارمشکلاتی رادرانجام این تکالیف نشان می دهند،بخصوص وقتی که هدف قابل پیش بینی بوده عملکردشان ضعیف تر از افراد طبیعی وآفازیک بود.گوینده های آپراکسیک چون در طرح ریزی حرکتی درسطوح بالا مشکل دارندنمی توانندهدف قابل پیش بینی را دنبال کنند.درانجام این تکالیف باید کشش و خستگی عضله هم ثبت شود که IOPI))یاIowa oral Performance Instrument))این کار را النجام می دهد،خستگی در بچه های دارای آپراکسی قابل مشاهده است.


راههای ارتباطی ما

                                          

 09146590651                             و                    09143162621     

www.goftardarmanitabriz.com

www.goftardarmaniazarbaijan.com

   www.گفتاردرمانی.com


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی