گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

ملاک های تشخیصی DSM-5 برای ارتباط و سایر اختلالات رشدی عصبی

ویراست پنجم کتابچه تشخیصی آماری اختلالات ذهنی (DSM-5) توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) در می 2013 منتشر شد. DSM ملاک های تشخیصی برای اختلالات ذهنی ارائه می دهد و به طور گسترده ای توسط متخصصین مختلف در زمینه های بالینی و اجتماعی در ایالات متحده و سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. DSM-5 شامل ملاک های تشخیصی برای ارتباط و سایر اختلالات مرتبط می شود که مربوط به مربیان خاصی (شامل آسیب شناس گفتار و زبان، معلمان و روانشناسان مدرسه می شود)، سایر حرفه ها و مصرف کنندگان.

 DSM-5 نشانگر نقطه عطف بیش از 10 سال تحقیق و مطالعه اختصاص یافته شده به بازبینی کتابچه DSM-IV سال 2000 می باشد.متخصصانی که اختلالات خاص را تشخیص میدادند و درمان میکردند، در فرایند اصلاح درگیر بودند. به علاوه، APA سه دوره بحث عمومی داشت. آسیب شناسان گفتار و زبان مستقیما در توسعه دادن ملاک های برای اختلالات ارتباطی، اختلال طیف اوتیسم و سایر اختلالات عصبی رشدی درگیر بودند.

تغییرات عمده در ملاک های اختلالات ارتباطی و اوتیسم ایجاد شدند.

 

تمرین، تحقیق و پیامدهای آموزشی این تغییرات در آینده نزدیک آشکار خواهد شد. والدین و درمانگران ممکن است نگران این باشند که ملاک های جدید تشخیصی در تجربه و تمرین روزمره آنها چه معنی خواهد داد.

 

در اینجا برخی از تغییرات عمده در رده اختلالات عصبی و پیامد های احتمالی وجود دارد. اختلالات زیر به ویژه به آسیب شناسان گفتار و زبان و سایر متخصصانی که با دانش آموزان دارای اختلال ارتباطی کار میکنند، مربوط می شود.

 

اختلال طیف اوتیسم

 

 DSM-5 دیگر از اختلالات نافد رشدی استفاده نمی کند وهمچنین زیر مجموعه هایش (اختلال اوتیسم، اختلال فروپاشنده دوران کودکی، اختلال آسپرگر، اختلال نافذ رشدی به غیر از اینها نیست) به دلیل فقدان شواهد موجود برای گروه های مجزا، به جای آن کودکانی که از ملاک ها برخوردارند، یک تشخیص اختلال طیف اوتیسم با درجات مختلف شدت دریافت خواهند کرد. این تغییر به این معنی است که برای مثال کودکی که نشانه های سندرم آسپرگر را دارد، تشخیص اختلال طیف اوتیسم داده خواهد شد، به عنوان کودکی که از ملاک های PDD-NOS یا اختلال اکوستیکی برخوردار است.

برخی والدین نگرانی خود را بیان کرده اند که کودکان بخصوص آنهایی که عملکدد بالایی دارند ممکن است تشخیصی دریافت نکنند و در نتیجه صلاحیت درمان جهت نقص های اجتماعی و ارتباطی که از نشانه های اختلال طیف اوتیسم هستند را نداشته باشند. با این حال، خدمات باید بر اساس نقاط قوت و نیاز فردی کودک و نه بر  اساس برچسب تشخیصی باشد.

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی