گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

ارزیابی کلینیکی پیشرفت زبان 09146590651

دوشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲ ق.ظ

ارزیابی کلینیکی پیشرفت زبان 

               Clinical evaluation of progress                

درمانگران آرزو دارند که پیشرفت هایی را که کودکان یا گروهی از کودکان با برنامه های درمانی مختلف به بدست آورده اند را با یکدیگر مقایسه نمایند.    می توانند و باید اهداف بعدی برنامه رایج را برای ارزیابی بکار ببرند.در حالی که آنها قصد ندارند که با متودهای انعطاف پذیری که در فصل 8 بحث شده اند جایگزین نمایند.برای شروع درمانگر باید انواع ارتباطاتی را که برای ثبت این ارزیابی مورد نیاز است را انتخاب نمایند.این به سادگی می تواند وجود یا فقدان مهارت های خاص در طی یک قسمتی از جلسه درمانی باشد.به طور مثال:کاربرد گفته های2 کلمه،سوال بعدی باید تصمیم گیری درمورد یک شیوه صحیح برای ثبت رفتارهای مشاهده شده باشد.این ممکن است به معنی باشدکه یک تعداد از مواردی را که در قسمتی از جلسه اتفاق می افتد را بشماریم(می توانیم به صورت نوار یا نوار ویدئویی ضبط نماییم).-از این نقطه ممکن است نشان دهیم که- در شروع جلسات درمانی کودک گفنه 2 کلمه را در جلسه درمانی بکار نمی گیرد- اما به وسیله یک نشانه خاص در برنامه که او آنها را در هر جلسه تولید خواهد کرد نشان بدهیم.

چنین سیستمی را می توانیم بعدا با شیوه های دیگر کمیتی پاسخ های کودک را تقویت نماییم.یک معیار 5-1 موردی را می توانیم برای توصیف پاسخ های کودک بکار ببریم.به نحوی که تعداد فرکانس های اتفاق افتادن این رفتارها را بشماریم.

صفر: برای رفتارهایی که کودک هرگز به کار نبرده است.

یک: برای رفتارهایی که کودک گاه گاهی آن را بکار می برد.

دو: برای رفتارهایی که بعضی اوقات آن را بکار می برد

سه: برای رفتارهایی که کودک در نصف زمان بکار می برد.

چهار: برای رفتارهایی که کودک در اغلب موارد بکار می برد.

پنج: برای رفتارهایی که کودک در تمام زمان بکار می برد.

بخاطر اینکه معیارها عینی هستند ضروری است که تصمیم بگیریم که معانی خاص                   

مخصوصا اگر این معیارها را برای والدین دیگر متخصصان بکار ببریم. داشتن چنین معیارهایی برای خانه و مدرسه و ثبت سریع مشاهدات می تواند کاملا کارا باشد. آنچه مهم است این است که به خاطر داشته باشیم که این یک معیار فاصله ای نیست (مثلا جابجایی بین اعداد2و3 ضرورتا مشابه اعداد 4و5 نیست).اعداد صرفا در خلاصه یک سری از مشاهدات از کودک نقش دارند.

یک راه دیگر رویکرد به این شکل این است که باید یک پایه 10 رویکردی را بگیریم(      ).این شامل یک سری از فعالیت های ارزیابی است که در فواصل زمانی منظم از برنامه زمانی منظم می گردد اما جزو برنامه های درمانی نیست،هر فعالیتی به 10 آیتم تست تقسیم می گردد که به سطح مشابه ای از مهارتها احتیاج دارد باید بهطور صحیحی نمره دهی گردد و مثلا 10 کارت از فعالیت های آشنا که باید توسط افعال آشنا برچسب زده شود یا 10 درخواست که دارای پیچیدگی یکسانی هستند.این کارها در فواصل زمانی در طول برنامه درمانی ارائه می گردد. مثلا در شروع هر هفته برای 6 هفته. نمره داده یده به کودک از 1تا10 در کارهای ارزیابی می باشد وبستگی به این دارد که چند تا از آنها درست باشد. نمونه های رفتاری در این شیوه اجازه نمی دهد که پیشرفت ها را به طئر موثر نشان بدهیم. اطلاعات عددی را می توانیم به طور مستقیم به نمودارهای خلاصه برای تفسیر سریع تبدیل کنیم.    

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی